top of page
Foto van schrijverGarage Vermeer & Kersten

Koelvloeistof Bijvullen: Houd Je Motor Koel Met Onze Tips!

Bijgewerkt op: 27 sep.

Koelvloeistof op peil houden is essentieel voor een soepel draaiende motor. Leer hoe je dit zelf kunt bijvullen, en waarom het belangrijk is.


Waarom koelvloeistof zo cruciaal is voor je auto

Helaas, een auto rijdt niet alleen op liefde en benzine. De motor van je auto heeft de neiging om heet te worden door het harde werken, en zonder een goede voorraad koelvloeistof kan dat uit de hand lopen.


Koelvloeistof zorgt ervoor dat je motor op de juiste temperatuur blijft, beschermt tegen corrosie én helpt om schadelijke afzettingen te voorkomen. Wel zo handig wanneer je weer eens flink gas hebt gegeven.

Koelvloeistof bijvullen in auto motorblok

Zelf koelvloeistof bijvullen: stap voor stap je motor weer koel.

Stap 1: Een goede voorbereiding en veiligheid eerst.

Zorg ervoor dat de motor koud is. Open nooit de dop van het koelvloeistofreservoir als de motor nog warm is! Wanneer je motor warm is staat het hele koelingssysteem onder flink wat spanning. Wanneer je de dop van het reservoir opendraait haal je de druk eraf. Met allerlei nare brandwonden tot gevolg.


Stap 2: Check het niveau van de koelvloeistof voor je deze bijvult.

Voordat je koelvloeistof gaat bijvullen is het goed om te weten hoeveel je precies moet bijvullen. Kijk naar het minimale en maximale niveau op het reservoir. Zo weet je precies of je te veel of te weinig bijvult.


Stap 3: Gebruik de juiste koelvloeistof:

Koelvloeistof is er eigenlijk in drie verschillende soorten. De G11, G12 en G13 variant. Dan heb je ook nog variaties met een + waarin extra additieven zijn toegevoegd om beter te koelen.


De vraag die hierbij centraal staat: Kan ik elke koelvloeistof in mijn auto bijvullen?


Het antwoord hierop is simpel: Check even het instructieboekje van je auto om afwijkingen te ontdekken voor je G11 in een auto gooit waar eigenlijk G13 in moet. Over het algemeen kun je koelvloeistof herkennen aan de verschillende kleuren. In onderstaande overzicht hebben we dit nog even duidelijk gemaakt voor je.

  • Blauwe koelvloeistof: Dit is koelvloeistof op basis van ethyleen glycol die tot 1995 werd gebruikt voor de meeste auto's met het merk: Mercedes, BMW, Opel, Saab, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Bentley.

  • Rood/roze koelvloeistof: Vanaf ca. 1996 introduceerden automerken hun eigen koelvloeistof. Ook deze koelvloeistof was op basis van ethyleen glycol, maar van hogere kwaliteit en volledig vrij van silicaten. (G12, G12+).

  • Transparant/geel: Deze vloeistof is mengbaar met de meeste commerciële vloeistoffen.

  • Geel: Toch zijn er ook een aantal modellen die beschikken over gele koelvloeistof. Dit komt voor bij de latere modellen Opel, Saab, Vauxhaull, Mercedes en Ford.


Stap 4: Je kunt aan de slag met het bijvullen van koelvloeistof.

Giet de koelvloeistof langzaam in tot het maximale niveau en draai de dop weer stevig vast. Het is je gelukt. Je hebt de koelvloeistof weer keurig bijgevuld.


Stap 5: Start de motor

Nu is het belangrijk dat je de motor even een tijdje laat draaien om ervoor te zorgen dat de vloeistof zich kan verspreiden in het koelsysteem. Nog steeds een probleem? Check hier welke andere vloeistoffen nog meer een rol spelen.


Moet je jouw koelvloeistof regelmatig bijvullen?

Dan is er echt iets mis. Waarschijnlijk is er een lekkage in het koelsysteem. Om zeker te weten dat je niet iedere week hoeft bij te vullen kun je eenvoudig online een afspraak maken via onze contactpagina of makkelijk via onderstaande knop. Met een kleine beurt weet je zeker dat je goed zit.


Gemakkelijk je kleine beurt plannen vanuit je luie stoel? Bij ons kan het!



Komentarji


Komentiranje je onemogočeno.
bottom of page